vineri, septembrie 26, 2025

ultima oră

PE ACELAȘI SUBIECT

Vrem „o țară ca afară”, dar fără să schimbăm nimic: pistele pentru bicicliști din Alexandria, între modernizare și nemulțumiri

În Alexandria, discuțiile despre pistele pentru bicicliști s-au reaprins odată cu trasarea marcajelor rutiere pe străzile Dunării și București. Deși proiectul este unul finanțat din fonduri europene și vine ca răspuns la nevoile tot mai mari ale orașului, vocile pro și contra nu au întârziat să apară.

Pe de o parte, cei care așteaptă cu nerăbdare finalizarea investiției văd în noile trasee o alternativă sigură și prietenoasă cu mediul. Pe de altă parte, există și sceptici, deranjați de schimbare, care preferă să rămână ancorați în obișnuințele vechi.

Un oraș sufocat de mașini

Alexandria este un oraș cu străzi trasate în paralel și perpendicular, între blocuri ridicate la mică distanță unele de altele, unde spațiile libere sunt limitate. Creșterea constantă a numărului de autoturisme înmatriculate a transformat cartierele în adevărate parcări improvizate. Ani de zile, pietonii au fost obligați să facă slalom printre mașini, părinții cu cărucioare au fost forțați să iasă pe carosabil, iar pentru persoanele cu dizabilități, deplasarea chiar și pe distanțe scurte era un obstacol aproape imposibil.

În acest context, administrația locală a implementat două proiecte importante, cu finanțare europeană: modernizarea transportului public prin introducerea autobuzelor electrice și amenajarea pistelor pentru bicicliști.

Un pas spre mobilitate modernă

„Reducerea poluării, descongestionarea traficului și creșterea calității vieții urbane au fost motivele principale pentru care am intervenit în reorganizarea traficului. Iar popularitatea tot mai mare a transportului public demonstrează că strategia a fost una corectă”, a declarat Octavian Teodorescu, administrator public al municipiului Alexandria.

Noul proiect dedicat bicicliștilor nu înseamnă doar marcaje pe asfalt, ci și un sistem modern de bike-sharing. În total, au fost achiziționate 300 de biciclete – 75 electrice și 225 clasice – toate dotate cu GPS, sistem antifurt și frânare pe ambele roți. Acestea vor putea fi închiriate printr-o aplicație mobilă, de la cele 22 de stații amenajate pe străzile Dunării, Turnu Măgurele și București.

Între rezistență și adaptare

Ca orice proiect care schimbă obiceiurile urbane, și acesta întâmpină rezistență. Șoferii, obișnuiți să considere strada doar a mașinilor, privesc cu reticență transformarea unor artere în spații dedicate mobilității alternative. Totuși, autoritățile mizează pe deschiderea tinerilor, cei mai rapizi în a adopta schimbările, dar și pe seniorii care, de ani buni, folosesc bicicleta pentru deplasări zilnice sau pentru relaxare.

În final, rămâne întrebarea firească: vrem un oraș modern, „ca afară”? Dacă răspunsul este „da”, atunci acceptarea unor proiecte care aduc soluții pentru toți locuitorii – pietoni, bicicliști și șoferi – nu ar trebui privită ca un inconvenient, ci ca o investiție în viitorul comunității.

topul săptămânii